כיום כמעט כל עסק, מקטן ועד גדול, מפיק סרט בו מספרים על החברה – בין אם זה לקוח מרוצה שמשתף על חווית שירות טובה, מנכ"ל שמגלגל את ההיסטוריה של הארגון, או עובדים אחרים שמציגים הטמעה של פרויקט. עדות כזאת מקנה אמינות והוכחה חברתית להצלחתה של החברה אל מול לקוחות פוטנציאליים ובמקרים רבים משפרת את אחוזי ההמרה. לעתים רוצים לחסוך את העלות של צוות הפקה מקצועי כך שמצלמים באמצעים נגישים ובצורה יותר עצמאית.
אז במקרה והחלטתם ללכת על האתגר ולהפיק את הסרט לבד, איגדנו לכם כמה טיפים לתוצאות טובות:
- אסתטיקה וקונספט – לפני שאתם אומרים "אקשן", בדקו שהמצולם והסביבה נקיים ואסתטיים (כך שאין במקרה פטרוזיליה בשיניים או נייר טואלט בפריים). בנוסף, ארגנו את הקומפוזיציה בצורה שתמקד את הצופה במצולם במקום בחפצים מסיחי דעת. יש לוודא בין היתר כי הרקע כהה משמעותית ביחס למצולם כדי שנקבל קונטרסט (ניגודיות) בניהם. מאותה הסיבה רצוי למקם את נותן העדות רחוק מהקיר ככל הניתן, דבר שיצור תחושת עומק והפרדה מהרקע הכללי. זאת ועוד, חשבו על התאמת הסביבה לנושא המוצג בסרטון. למשל, אם מדובר בדוקטור מתחום המדע אז כדאי לצלם במעבדה. לא פחות חשוב, כשיש מסך מחשב בסביבה יש לוודא כי המוצג בו רלוונטי לסיטואציה.
- תאורה – בצילום בתוך מבנה מומלץ להשתמש בתאורה טבעית אך לא חובה, לעומת צילום חוץ בו השמש היא בהכרח התאורה שלנו. יחד עם זאת, ההנחיות שנציין כאן תקפות לשני המקרים. חשוב לצלם בשעות שבהן השמש לא חזקה מדי, כלומר מוקדם בבוקר או אחה"צ. על מנת שהמרואיין יהיה מואר היטב ובצורה מחמיאה נמקם אותו בצד מקור האור, מימין או משמאל ולא מלפניו או מאחוריו. כמו כן, חשוב שיפנה את המבט לכיוון מקור התאורה בשביל שעיניו יהיו מוארות וברורות.
עוד בצילום פנים, שימו לב לא להשתמש בפנסי תיקרה מכל סוג, שכן הם יוצרים הצללות והברקות לא מחמיאות. אם בחרתם בכל זאת להשתמש בתאורה מלאכותית בנוסף או במקום הטבעית, הניחו פנסים עומדים לצד המרואיין ובאותם הכללים שצוינו קודם. - סאונד – אפילו אם החלטתם לצלם בסמארטפון השתמשו במיקרופון נייד איכותי, כלומר חיצוני למצלמה. מעבר לכך, צלמו במקום שקט וללא הד כך שתבודדו רעשי רקע כמו תחבורה או מזגן העשויים להפריע.
- שמרו על אותנטיות – המצולם אינו שחקן ואין צורך שיהיה כזה. כל מטרת הסרטון היא להעביר תחושת אמינות ולכן עלינו לשמור על טבעיות ככל הניתן. כלומר, אל תנסו לביים אותו. מעבר לזה, במקום שיקרא טקסט בצורה מונוטונית, אפשרו לו לדבר בחופשיות. בשביל לשמור על תמציתיות ומקצועיות, תאמו מראש דגשים חשובים שעליו לגעת בהם והתאמנו ביחד על ניסוח מתאים.
- מיקוד המבט – אם המרואיין נמצא פרונטלית למצלמה חשוב שיישיר מבט. לחלופין, במצב שבו יש מראיין ברקע, המצולם צריך להסתכל עליו. כך, נעזור לצופים להישאר בפוקוס ובתשומת לב למתרחש בסרטון.
- אריזה – חשוב לציין "סופרים" – שורה שמוסיפים בעריכה ובה כתוב שם של המצולם והסבר קצר עליו, כמו ציון תואר או תפקיד.
- המחשה – כשרוצים להקנות נפח קצת יותר תדמיתי וסיפורי לסרטון עדויות, אפשר להשתמש בקטעי וידאו קנויים מאימג' בנק תוך כדי ובשילוב עם המצולם. כלומר, בחלק מהסרטון אנחנו עדיין נשמע את נותן העדות ובו-זמנית נראה את קטעי הוידאו הקנויים. מטרתם היא להמחיש את הסיפור או הנושא המדובר באמצעות "ויז'ואלים" מתאימים. למשל, אם מדובר באפליקציית ספורט לשעונים חכמים, נוכל להראות אנשים שמשתמשים בשעון חכם תוך כדי פעילות גופנית. עבור סרטון עדות על אפליקציה לניהול תקציב משפחתי, אפשר להציג משפחה מאושרת משתמשת בטאבלט. נמליץ גם להוסיף מוזיקה מרגשת כך שכל הקטעים יחוברו יחד לסרט מרגש וסוחף.
- זוויות צילום – כדאי לצלם משתי זוויות כדוגמת טורסו (פלג גוף עליון, עד מעל הבטן) וקלוז אפ פנים, זאת בשביל שנשיג גיוון בסרטון יחד עם אפשרות לחזק חלק מהמסרים. על מנת להדגיש מסר מסוים תוכלו להיכנס לקלוז אפ. כדאי לתכנן מראש אילו קטעים תרצו לצלם בשתי זוויות כדי לחסוך זמן יקר.
- דיוק הטייקים – אנחנו לא מושלמים וקורות פאשלות. פעמים רבות תוך כדי צילום אנחנו מבצעים פעולות שלא עוברות מסך כמו תנועות מוזרות עם הידיים או גירוד באף. אי לכך, רצוי שיהיו מספר טייקים שונים אשר מתוכם נוכל לברור את הטובים ביותר.
- כתוביות – בראש ובראשונה חשוב להוסיפן כדי להנגיש את הסרטון לקהל כבדי השמיעה. בנוסף, כשמריצים קטע וידאו ברשת לרוב הוא מתחיל לנגן אוטומטית ללא סאונד ולכן כתוביות ישפרו את הסיכוי למשוך את תשומת לב הגולשים להמשיך לצפות.
אפשר לכתוב עוד הרבה על תיאוריה, אבל בסופו של דבר ניסוי וטעייה הם אלה שיובילו אותנו לתוצאה הרצויה.
אז צאו לדרך, בהצלחה!